Antolatu bidaia

Garisoaingo Jaiotzaren eliza

Elizak eta baselizak

Multimedia

Eguraldia


Gesalatz ibar paregabean, Lizarratik 21 kilometrora eta Allozko urtegitik hurbil, inguru horretako eliza erromaniko liluragarrienetako bat dago. XII. mendean eraiki bazen ere, gotiko beranduan egindako erreformen ondorioa da egungo itxura. XVI. mendean egin ziren horiek, istripuz sortutako sute baten ondoren; izan ere, nabe zaharreko harresiak, portada eta absidea baino ez ziren beren hartan gelditu. Absideak ez baitzuen bat egiten tenpluaren itxura berrituarekin, burualde poligonal bat jarri zen bere ordez. Garai hartakoak dira, baita ere, dorre prismatikoa eta sakristia, biak oinplano angeluzuzenekoak.

Baina eliza horren garrantzia da Bernabé Imbertoren museo ederra izatea; Juan de Anchieta maisu erromanistaren ikasle bikaina izan zen, hain zuzen ere, eta XVI. mendeko tailugile nafar onena. Tenpluaren barnealdea apaintzen duten bost erretaulak dira bere lan onena. Juan de Guíndano jaunak enkargatu zituen herria bisitatu zuen egun batean. Oso hotza iruditu zitzaion aldareko bost mahaiak hutsik eta hormetan bermatuta ikustea, eta Bernabéri eskatu zion ahalik eta lan onena egiteko. Tamaina desberdineko 5 erretaulak dira emaitza, baina antzeko irizpidea dutenak; izan ere, bertikaltasuna eta dinamikotasuna dira nagusi, nahiz eta eskultura ez den uniformea. Erretaula nagusia oso fina eta originala da, hiru oinplanotan osatua; Ama Birjinaren jaiotza erakusten du. Gainerako lauetan zenbait santu ageri dira, herriaren inguruan ermita bana izan zutenak: Santa Katalina, San Idelfonso, San Kristobal eta San Kirizio -azken horrek, historiaurreko herrixken adierazlea denez, aldare erromatarra du bere ermitaren ondoan-.

Zaharberritze eta apaintze lanak egin ahal izateko, ezinbestekoak izan dira bertako bizilagunak. Diru mordoa jarri zuten haiek bi mendean zehar, harginei, eskultoreei eta pintoreei zor zitzaiena ordaintzeko. Betebehar horiez gainera, bestelako eskubideak ere bazituzten; babesarena, esaterako, bertako bizilagunek beraiek aurkezten baitzizkieten elizako agintariei abadearen eta onuradunen izenak.

Garisoaingo jendeak izugarri maite zuen herriko eliza; izan ere, tenpluaren barnealdean hilobiratzea nahi zuten bertako batzuek. Horrela, 1598an, Apezpikuaren bisitariak 8 hilobiko 5 ilara egiteko agindu zuen, bertako 36 bizilagunak elizaren barnean hilobiratuak izan zitezen, diru baten truke. Badakigu 16 bizilagunek ordaindu zutela une hartan zehaztutako kopurua, eta, hartara, Garisoaingo jaiotzaren babesean ari dira atsedena hartzen.

Eliza hori ezagutzeko modurik onena da bisita gidatubat eginda; hurbil dagoen Arzozko San Roman eliza ere bisitatzen da, eta bukaera gozo bat du irteerak, pintxo eta sagardo bana hartuta.

En el marco incomparable del valle de Guesálaz, a 21 km. de Estella-Lizarra y cerca del embalse de Alloz se alza una de las iglesias románicas más encantadoras de la zona. Aunque fue construida en el siglo XII, su aspecto actual se debe a las reformas tardogóticas a las que tuvo que someterse en el siglo XVI a causa de un incendio accidental tras el cual sólo quedaron los muros de la antigua nave, la portada y el ábside. Como éste desentonaba con el aspecto renovado del templo, se sustituyó por una cabecera poligonal. También a esta época corresponden la torre prismática y la sacristía, ambas de planta rectangular.

Pero la importancia de esta iglesia radica en ser un magnífico museo de Bernabé Imberto, alumno aventajado del maestro romanista Juan de Anchieta y el mejor tallista navarro del siglo XVI. Los cinco retablos que decoran el interior del templo son realmente su mejor obra. Fueron encargados por don Juan de Guíndano un día en que llegó al pueblo de visita. Le pareció tan frío ver las 5 mesas de altar vacías y apoyadas en los muros que pidió a Bernabé que hiciera lo que mejor sabía. El resultado son 5 retablos de tamaño diferente, pero que responden a un criterio análogo predominando la verticalidad y la dinamicidad, si bien la escultura no es uniforme. El retablo mayor, muy fino y original con su composición en tres planos, presenta la Natividad de la Virgen y los otros 4 están dedicados a santos que tuvieron su propia ermita en los alrededores del pueblo: Santa Catalina, San Idelfonso, San Cristóbal y San Quiricio que como señalador de poblados prehistóricos tiene un ara romana junto a su ermita.

Las obras de restauración y la decoración de la iglesia no podrían haberse emprendido si no hubiera sido por los vecinos. Fueron ellos quienes durante dos siglos aportaron cantidades considerables de dinero con las que fueron pagando las deudas contraídas con los canteros, escultores y pintores. Además de estas obligaciones, también tenían derechos como el de patronazgo según el cual, los lugareños presentaban a las autoridades eclesiásticas los nombres del abad y sus beneficiarios.

Tal era el apego de los de Garísoain por su mimada iglesia que algunos querían, incluso, ser sepultados en el interior del templo. Así, en 1598, el Visitador del Obispado ordenó señalar 5 hileras de 8 sepulturas para que los 36 vecinos y residentes pudieran, pago mediante, recibir sepultura dentro de la iglesia. Consta que 16 vecinos abonaron la cantidad estipulada en aquel momento y por tanto, descansan al cobijo de la Natividad de Garísoain.

La mejor manera de conocer esta iglesia es a través de una visita guiada que incluye la vecina iglesia de San Román de Arzoz y termina dejando buen sabor de boca con un pincho y una sidra.

Kokapena

Bisita gidatua

Deskripzioa: visita al mejor románico interior y exterior de la iglesia, diferentes partes del edificio, museo retablo Bernabé Imberto, historia del edificio y aspectos costumbristas.

Bisitaren prezioa: 4€.

Enpresa kudeatzailea: Tierras de Irantzu-Irantzuko Lurrak, 646 185 264 - 620 581 343.

Ordutegi, data eta prezio orientagarriak. Entitate arduradunarekin baieztatzea aholkatzen da